Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
KT

těším se na další vhledy do mateřštiny a díky za prima článek

1 0
možnosti
KB

K91a20r30e52l 38B15o93č37e81k

25. 3. 2014 22:50

Tak, tak. Díky hurikánu mají škodu odhadnutou na necelých 50 milionů dolarů.....Jinak když jsme u těch čísel. Vím, že to není špatně, ale celkem nechápu, proč jisté důvěryhodné noviny pořád píší číslovky německy, tj. pozpátku. Připadá mi to zbytečně krkolomné, když devětapadesátiletá žena má milence o téměř třicet let mladšího...Za jazyikové okénku děkuji a jsem s pozdravem. S pozdravom.

1 0
možnosti
Foto

Ďakujem, Karoľko! Ano, ano, kvůli dobrým podmínkám letoun vzlétl, ovšem díky hurikánu havaroval... Psaní číslovek ve správném tvaru je relativně složité: "padesáti devítiletá žena" je tvar, který napíše málokdo, ačkoli je správně. Více než německý tvar číslovky mi vadí např. tvar "59ti letá" 

Přeji krásný den!

1 0
možnosti
FF

;-DR^...je fakt, že já osobně bývám málokdy, sotvakdy, v množství více než malém, téměř nikdy pod prahem a tak mi novinářské řeči tečou jedním uchem tam, druhým ven....a z tohoto důvodu většinou nevím o čem je řeč...což mě nyní mrzí, protože bych tady s vámi rád fundovaně pohovořil v jazykovém okénku. Budu se nad tím ale muset vážně zamyslet, neb mě čeká rozprava o HDP, kde se to podobnými výrazy bude pravděpodobně, zcela jistě, určitě jen hemžit. V případě nejasností doufám, že se na Vás budu moci kdykoliv obrátit....;-)

1 0
možnosti
Foto

Františku, Vy vždycky! Maturita ze dveřmi, co? ;-)

1 0
možnosti
Foto

:-)R^Jen houšť a větší kapky:-)

1 0
možnosti
Foto

Jo, teď jsem si vzpomněl ještě na jedno téma, ve kterém plavu jako moucha v medu. A možná by se hodilo i pro další případný koutek: jak se správně používá 1. a 7. pád?

Josef je ředitel vs Josef je ředitelem

Opium je známá omamná látka vs Opium je známou omamnou látkou.

(je 7. pád špatně a nebo jsou situace kdy se dá použít bez újmy na cti?)

1 0
možnosti
Foto

7. pád není špatně, ale nepoužívá se vždy - dík za téma, určitě Vám to někdy trochu rozepíšu ;-)

0 0
možnosti
Foto

R^Řekl bych, že dost velká část novinářů to dělá záměrně podle svého názoru a podle orientace média, pro které pracují. Čeština je opravdu bohatá a umožňuje nám prezentovat své názory s mnoha různými pocitovými zabarveními. Použil jsem to i teď v tomto komentáři, když jsem napsal "dost velká část novinářů." Tím si nechávám zadní vrátka, pokud bych se mýlil. Napsal-li bych "většina novinářů" a nebyla-li by to pravda, byla by to ode mě blamáž.

S češtinou si člověk může hodně pohrávat a já jsem rád, že jste se rozhodla psát články tohoto typu. Jsou hezké a užitečné.:-)

1 0
možnosti
Foto

Díky, Jane! Krásný slunečný den přeji! ;-)

0 0
možnosti
Foto

Myslím, že nejdůležitější je číst, číst a přemýšlet na textem. Já jsem se češtinu nenaučila ani tak z učebnic, přednášek, ale především čtením. Dělám občas chyby, ale těmi se člověk učí.:-)

2 0
možnosti
Foto

Souhlasím, čtení je základ!;-)

3 0
možnosti
JV

Zajímavé, děkuji. Člověk si to někdy ani neuvědomí.

1 0
možnosti
Foto

Bezva nápad. Jazykový koutek tenhle server potřebuje jako prase drbání.R^

Bude možno zde vznášet dotazy? Konkretně by mě zajímalo toto: Je-li "jdi" rozkazovací způsob od slovesa "jít", tak od jakého slovesa je utvořen tvar "pojď"? Nebo má sloveso jít dva rozkazovací způsoby?

1 0
možnosti
JV

Nejsem odbornice, ale Já to vnímám takhle: Jdi (ode mne), pojď (ke mně, se mnou) - tak totiž velím svému psovi a on to chápe stejně.

Ale ráda se nechám poučit.

1 0
možnosti
Foto

P79a70v16e45l 21H12o12u22d14a

21. 3. 2014 23:12

Tak jsem si moc nepočetl. Možná je to tím, že nejsem členem masy nebo tím, že čísla vnímám jinak, ale je mi celkem jedno, jestli autor napíše sotva, necelých, asi či co tam všechno bylo. Základní vlastností dobrého čtenáře je přemýšlení a nepřemýšlivou masou ani není třeba manipulovat tak sofistikovaným způsobem, jako je jemný rozdíl v neurčitých číslovkách. Tvé okénko sleduji a doufám, že jeho úroveň půjde vzhůru.

0 0
možnosti
Foto

Zdaleka ne každý čtenář může být tak inteligentní jako zlá ošklivá Houda, aby u čtení tak hluboce přemýšlel, natož aby třeba věděl, jak vysoký schodek státního rozpočtu je už příliš vysoký. Jakožto nejmoudřejší ze všech moudrých bys měl být schopen připustit, že relativizování není právě znakem objektivity! :-P

1 0
možnosti
  • Počet článků 98
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1782x
Jsem extrovertní introvert, který cítí potřebu ventilovat své myšlenky. 

Seznam rubrik