Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zlomky ve druhé třídě?

Mé dítko skolil bacil. Poprvé tento školní rok, zato pěkně zhurta. Horečka docela rychle stoupala do závratných výšin, až atakovala čtyřicítku. Dítě schvácené horečkou se mne zastřeným hlasem a s nepřítomným pohledem ptá, zda bude moci jít druhý den do školy.

Ačkoli prosí, ručičky spíná a na kolena si kleká, nevyměknu a školu mu nedovolím. Zároveň se však začínám obávat, zda v důsledku vysoké horečky už nezačíná měknout jeho mozek. Brzy se ovšem dovtípím, že ona urputná snaha podílet se na vzdělávacím procesu není způsobena postupující chorobou, ale jde pouze o pokus trhnout rekord v co možná nejnižším počtu zameškaných hodin.

Je mi líto, ale je zřejmé, že nula to v tomto pololetí nebude. Na rozdíl od něj, mi to žíly netrhá, jen pevně věřím, že se nemoc rychle přežene, abychom nemuseli moc dohánět. Z nemístného optimismu mne rychle vyléčí lékařka, která na základě rentgenu vysloví diagnózu zápal plic. „No potěš, minimálně dva týdny doma,“ pomyslím si a nahlas si povzdechnu, že nechci vidět, jak tohle budeme dohánět. Paní doktorka se mne snaží uklidnit, že na prvním stupni přeci o tolik nejde, že na druhém je to horší.

„Opravdu?  Tak schválně, zkuste určit, kolik procent učiva prvního stupně a kolik druhého jste využila při studiu medicíny,“ snažím se lékařku přimět přemýšlet nad tím, že první stupeň je v rámci vzdělání ten nejdůležitější. Po chvíli uvažování přizná, že na tom něco bude, ale snaží se mne uklidnit, že alespoň je učivo prvního stupně snazší na vysvětlení. Raději už nic neříkám, ačkoli mé zkušenosti potvrzují opak. Nemám většinou problém vysvětlit vysokoškolákům složité filosofické otázky, ostatně i můj synek je zpravidla relativně dobře chápe, zato nacpat mu do hlavy učivo druhé třídy je pro mne nadlidský úkol.

Asi třetí den nemoci zaberou antibiotika natolik, že se k tomuto nadlidskému úkolu odhodlám.

„Co jste dělali naposledy v matematice?“ zeptám se Kristiana.

„Zlomky. Jo a začali jsme násobení a dělení čtyřmi,“ odpoví mi nepříliš ochotně.

Přemýšlím, jestli si ze mne dělá legraci, nebo zda skutečně probírají už ve druhé třídě zlomky.

„Zlomky, jo? Tak schválně. Ve třídě je 24 žáků, tři čtvrtiny z nich jsou hlupáci, ostatní jsou chytří. Kolik je tam hloupých a kolik chytrých žáků?“ vypálím na něj v domnění, že nebude tušit, o čem mluvím.

Vezme si papír a během chvilky mi předloží svůj elaborát: „Chytrých je ¼  z 24 = 24:4, hloupých jsou ¾ z 24 = 3x(24:4)“

„Skvělé!“ pochválím ho a dožaduji se výpočtu. Všimnu si, jak pohledem přelétne své prsty na rukou i na nohou. Když mu dojde, že jich nemá dostatek, zatváří se strašně unaveně a nemocně a snaží se mne přesvědčit, že tohle ještě nebrali. Koukám do učebnice a zjišťuji, že dělení čtyřmi přes dvacítku už dělali, zato slovní úlohy se zlomky zatím neprobírali.

Postupně se nakonec ke kýženým výsledkům dostaneme, nicméně já za tu dobu vyrostu zhruba o dvacet centimetrů a zestárnu o pár let. Pokouším se synovi vysvětlit, že je sice hezké, když dokáže určit postup, jakým se k výsledku dostane, ale je mu to k ničemu, pokud pak příklad nedokáže spočítat.

Kdo nečte o mém synkovi prvně, patrně tuší, že v tuto chvíli z něj vypadne nějaký pádný argument na jeho obhajobu. A Kristian pochopitelně nezklame. „Za Einsteina také dělala výpočty jeho žena,“ pronese a v klidu odkráčí do postele.

Když mi pak odpoledne volá kamarádka, učitelka matematiky na druhém stupni a na gymnáziu, postěžuji si jí, že prcek marodí, a podivím se nad tím, že už ve druhé třídě berou zlomky.

„A to je právě špatně!“ řekne mi na to. Vysvětluji jí, že zlomky Kristian chápe, ale počty že mu nejdou.

„A to je právě ono! A to on to aspoň chápe, většina z nich to stejně nepochopí, ale počítat taky neumí. A my s tím máme dál pracovat,“ rozohní se a dál vysvětluje: „My potřebujeme, aby je na prvním stupni naučili sčítat, odčítat, násobit a dělit. Ale pořádně! Nacpe se toho těm dětem do hlavy na prvním stupni tolik, že pak z toho neuměj nic pořádně.“

Mám dojem, že je na tom hodně pravdy. Argumenty typu, že i toto učivo je dítě na prvním stupni schopno chápat a že se i zlomky dají učit zábavně, jsou sice fajn, ale je potřeba také počítat s určitou omezeností dětské kapacity. A pokud nebude mít dítě základy, které v matematice představují elementární počty, nebude mít pedagog na vyšším stupni na čem stavět.

Autor: Koutková Helena | pondělí 17.2.2014 21:35 | karma článku: 24,08 | přečteno: 1334x
  • Další články autora

Koutková Helena

První láska

Se na to můžu vykašlat, stejně to nikdo neocení, pomyslela si Bětka a s pohledem do slunce, které už začínalo nabírat na síle, zastavila sekačku. Už je zase na všechno sama.

18.7.2022 v 8:10 | Karma: 24,35 | Přečteno: 674x | Diskuse| Ostatní

Koutková Helena

Možná jim shořela láska

Stála tam s očima upřenýma k ohni, působila naprosto vyrovnaně. Jakoby se jí to všechno vzrušení kolem absolutně nedotýkalo, jako by ji pohled do plamene uklidňoval. Z její tváře nebylo krom klidu možné vyčíst vůbec nic.

3.6.2019 v 7:59 | Karma: 23,64 | Přečteno: 530x | Diskuse| Ostatní

Koutková Helena

Když já jsem toho ještě tolik slíbil

Hledím na zamračené nebe a nervózně přecházím tam a zpět. Stále se mi vrací neodbytná myšlenka, že bych si s tebou měla promluvit, ale ty tu nejsi. Mám nutkání zvednout telefon a alespoň ti zavolat, ale vím, že mi to nezvedneš.

23.10.2018 v 22:04 | Karma: 30,11 | Přečteno: 912x | Diskuse| Ostatní

Koutková Helena

Hele, svez mě na tom vozíku

Stává se vám někdy, že máte den, který stojí za starou belu, vy se mračíte, až jste protivní sami sobě, a najednou se stane něco vcelku obyčejného, ale vlastně je to natolik neobyčejné, že se pak nemůžete přestat usmívat?

13.5.2017 v 8:15 | Karma: 33,83 | Přečteno: 1739x | Diskuse| Ostatní

Koutková Helena

A jak myslíš, že bude tahle nádhera vypadat, až jí bude pětatřicet?

Procházím úzkou uličkou obchodu a snažím se vzpomenout si, pro co že jsem to vlastně přišla, když tu najednou upoutá moji pozornost rytmický klapot podpatků. Zní to, jako by někdo stepoval.

28.8.2016 v 8:00 | Karma: 44,22 | Přečteno: 13502x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě

26. dubna 2024  12:45

Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...

  • Počet článků 98
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1782x
Jsem extrovertní introvert, který cítí potřebu ventilovat své myšlenky. 

Seznam rubrik