Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem utíkala ze zajetí

Kdysi v dávné prehistorii jsem nastoupila učit na jednu venkovskou základní školu. Tedy prehistoricky to zní, když si uvědomím, že to bylo v minulém tisíciletí, ve skutečnosti to bylo zhruba před dvaceti lety. A co je nějakých dvacet let v dějinách lidstva! A v kontextu s tímto příběhem vlastně i v dějinách mé osoby.

Původně jsem na té škole měla učit jen pár hodin němčiny, protože jsem už měla úvazek na střední škole. Nakonec jsem se s panem ředitelem domluvila, že vezmu i nějaký dějepis za starého pana učitele, kterému už zdravotní stav učit nedovoloval. Práce na základce pro mne představovala relativně velkou změnu. Byla jsem zvyklá na drsnější humor středoškoláků, kteří byli odhodláni cvičit trpělivost svých pedagogů den co den. Nevyvedl mne z míry štěkající osmnáctiletý mladík zavřený ve skříni. V klidu jsem jeho spolužákům doporučila, aby si toho psa uvázali, a nechala jsem ho v té skříni i napsat písemku. To, že studenti uzavírají sázky na to, která z dívek se během týdne vícekrát „omylem“ otočí některému pedagogovi kramflíčkem na nártu, jsem prokoukla dříve, než jsem se stala jejich terčem. Myslím, že svého následného nezdařeného pokusu dívka, jež si mne za terč zvolila, docela bolestně litovala.

Zkrátka na středoškoláky jsem byla relativně dobře připravena. Ne tak na děti z druhého stupně. A tak mi chvíli trvalo, než jsem pochopila, že jejich humor je výrazně vytříbenější a méně přímočarý, a než jsem začala rozlišovat, kdy si ze mne děti utahují a kdy mluví vážně.

Když jsem na jedné lavici objevila své jméno s dodatkem „je husná káva“, nepodařilo se mi autora textu přesvědčit k opravě alespoň jednoho chybně napsaného slova. Do dneška proto nevím, zda jsem „hustá káva“, nebo „hnusná kráva“. Jistě tušíte, že zarýt se podpatkem do nožky provokujícího osmáka by mohlo znamenat bolestné následky pro mne, tudíž má pomsta musela být sofistikovanější. Dva dny pak hoch za dozoru školníka brousil a natíral lavici, až byla jako nová. Pokud jsem původně měla být jen hustá káva, tak poté již určitě nikoli.

Rozhodla jsem se přiblížit myšlení a humoru dětí přesně dle rad největšího pedagoga, tedy škola hrou. V němčině mi to nečinilo problémy, ale na dějepis nemám aprobaci, tak to bylo o něco obtížnější. Zpravidla jsme hodinu začínali takovou rozcvičkou, při níž si jeden z žáků myslel nějakou historickou osobnost, a ostatní hádali, kdo je. Hra spočívá v tom, že pronesete pouze jednu informaci o hádané osobě, a ostatní informace pak třída zjišťuje pomocí otázek, na které lze odpovědět ANO či NE. Žáci si tu hru oblíbili a vcelku ochotně se jí aktivně zúčastňovali.

Jednou jsem si ovšem hru nechala až na konec hodiny, kdy už asi byli všichni unaveni výkladem. V tu chvíli se někdo (předpokládám, že to musel být Pepíček) přihlásil.

„Ano Pepíčku?“

„Paní učitelko, vyprávějte nám, jak jste utíkala ze zajetí!“

K Pepíčkově žádosti se okamžitě připojila celá třída. Prosebně na mne hleděli a i ručičky spínali. Nastal přesně jeden z těch okamžiků, kdy jsem si nebyla jistá, zda to myslí vážně, nebo si ze mne utahují. Vysvětlili mi, že pan učitel jim o tom vždy vyprávěl. Opravdu jsem nevěděla, jestli mne ty děti vážně považují za tak starou. Tak jsem se jich zeptala.

„Máte na mysli zajetí v první světové válce nebo až druhé?“

„V druhé pochopitelně, tak stará nejste, abyste pamatovala tu první!“ odtušil Pepíček.

Vykoktala jsem něco ve smyslu, jestli snad vypadám jako fosilie.

„Fosilie ne, ale historická osobnost už jste,“ nasadil tomu korunu Pepíček.

Když historická osobnost, tak tedy historická osobnost, rozhodla jsem se jim tu naši oblíbenou hru přece jen dopřát. „Tak hrajeme děti!“ vyzvala jsem je.

 

„Neutíkala jsem ze zajetí, ale z exilu!“

„Jste žena?“ – „Ne.“

„Žila jste v devatenáctém století?“ – „Ano, také.“

„Žila jste ve dvacátém století?“ – „Ne.“

….

 

Autor: Koutková Helena | středa 15.1.2014 8:00 | karma článku: 19,62 | přečteno: 1220x
  • Další články autora

Koutková Helena

První láska

Se na to můžu vykašlat, stejně to nikdo neocení, pomyslela si Bětka a s pohledem do slunce, které už začínalo nabírat na síle, zastavila sekačku. Už je zase na všechno sama.

18.7.2022 v 8:10 | Karma: 24,20 | Přečteno: 673x | Diskuse| Ostatní

Koutková Helena

Možná jim shořela láska

Stála tam s očima upřenýma k ohni, působila naprosto vyrovnaně. Jakoby se jí to všechno vzrušení kolem absolutně nedotýkalo, jako by ji pohled do plamene uklidňoval. Z její tváře nebylo krom klidu možné vyčíst vůbec nic.

3.6.2019 v 7:59 | Karma: 23,49 | Přečteno: 529x | Diskuse| Ostatní

Koutková Helena

Když já jsem toho ještě tolik slíbil

Hledím na zamračené nebe a nervózně přecházím tam a zpět. Stále se mi vrací neodbytná myšlenka, že bych si s tebou měla promluvit, ale ty tu nejsi. Mám nutkání zvednout telefon a alespoň ti zavolat, ale vím, že mi to nezvedneš.

23.10.2018 v 22:04 | Karma: 30,02 | Přečteno: 911x | Diskuse| Ostatní

Koutková Helena

Hele, svez mě na tom vozíku

Stává se vám někdy, že máte den, který stojí za starou belu, vy se mračíte, až jste protivní sami sobě, a najednou se stane něco vcelku obyčejného, ale vlastně je to natolik neobyčejné, že se pak nemůžete přestat usmívat?

13.5.2017 v 8:15 | Karma: 33,77 | Přečteno: 1738x | Diskuse| Ostatní

Koutková Helena

A jak myslíš, že bude tahle nádhera vypadat, až jí bude pětatřicet?

Procházím úzkou uličkou obchodu a snažím se vzpomenout si, pro co že jsem to vlastně přišla, když tu najednou upoutá moji pozornost rytmický klapot podpatků. Zní to, jako by někdo stepoval.

28.8.2016 v 8:00 | Karma: 44,21 | Přečteno: 13501x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

  • Počet článků 98
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1782x
Jsem extrovertní introvert, který cítí potřebu ventilovat své myšlenky. 

Seznam rubrik